Pusten – livgivende kraft!

 In Uncategorized

Går magen din inn eller ut når du puster inn?
Pust med magen! Mange sier det. Men hva betyr det? Du puster jo ikke med magen. Du puster med lungene og resten av respirasjonssystemet og en vesentlig del av det hele er mellomgulvet. Den fallskjermlignende muskelen som ligger rett under lungene. Den som blant annet gir en massasje til dine indre organer hver gang du puster og dermed er med på å sørge for at de fungerer som de skal.

Som gjør at det å puste ikke bare handler om å ta opp oksygen til kroppens celler og fjerne avfallsstoffer, men også har betydning for di hjertehelse og fordøyelsen, og om kroppen/hjernen oppfatter deg til å være trygg eller i fare, for å nevne noe.

Men mange av oss bruker ikke mellomgulvet i særlig grad når vi puster. Meg selv inkludert i mange år. Vi puster høyt oppe i brystet og holder inn magen eller lar den gå innover når vi puster inn. Da jeg begynte å jobbe med pusten gjorde det fysisk vondt å puste lengre ned enn i brystet. Jeg var plaget av hodepine, stram muskulatur i nakke og skuldre, stram kjeve og stramhet i brystet. Jeg hadde mange diffuse smerter og var ganske fortvilet.

Slik er det ikke i dag😁.
Jeg vet at jeg fortsatt holder pusten eller trekker inn magen i visse situasjoner. Kanskje for å beskytte meg eller hvis jeg er litt stressa. Noen ganger er det følelsesmessige ting som ligger bak pustemønsteret vårt, noe som vi vil beskytte oss mot.
Forskjellen er at jeg merker det😊.

Og at jeg til vanlig har et pustemønster hvor jeg puster mellomgulvspust. Magen skyves litt ut og ned når jeg puster inn. Jeg kan merke en utvidelse både foran, bak og til siden i området der hvor ribbekassa slutter når jeg puster inn. Jeg prøver ikke å styre den bevisst, men lar heller pusten skje naturlig. For at mellomgulvet skal kunne skyves nedover må de indre organer gi litt plass, og da må magen skyves litt nedover og utover når du puster inn. Har du lagt deg til et annet pustemønster kan det i starten kjennes fysisk umulig, men du gjorde det da du ble født og uvaner kan avlæres og gode mønstre kan læres på nytt😊.

Første skritt er å bli klar over ditt eget pustemønster. En god begynnelse er å ligge på mage og merke den naturlige pusten din. Hvor du puster. Er der noe bevegelse ved navleområdet? Kanskje i et par minutter om morgenen før du står opp av senga. Uten å la det bli prestasjon. Vær snill med deg selv. Ikke la det bli noe nytt du bare MÅ få til. Vær heller nysgjerrig og se hva som skjer over tid🌸.

Og etterhvert legge merke til pusten din i ulike situasjoner i hverdagen. Det er ikke så lett! Vi tar den ofte for gitt, pusten, og som regel er hodet vårt fullt av tanker om alt mulig annet som oppleves som mye mer viktig. Så klapp deg selv på skuldra for hver gang du legger merke til pusten din😁👏😍.

Det går ikke en dag uten at jeg øver meg. Etterhvert har jeg utvidet til mer avanserte yogiske pusteteknikker (pranayama), men jeg jobber også hver dag med det helt grunnleggende. Det er blitt en like naturlig del av morgenrutinen min som å pusse tennene. Og gevinsten er bedre helse. Det er grunnen til at jeg fortsetter å jobbe med pusten. Hver dag😊❤️🙏.

Det tar tid å endre og automatisere en ny vane. Men gevinsten av et pustemønster hvor magen går ut når du puster inn er bedre helse😊❤️. Jeg har laget en video med en grunnleggende øvelse for pusten. Du finner den under her😊.

Recent Posts